معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی83 از سوره ی آل عمران.

«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ» «و هرکه در آسمان‏ها و زمین است، خواه و ناخواه، تسلیم خداست و همه به سوى او بازگردانده شوند.»

العیّاشیّ، بإسناده: عن رفاعة بن موسى، قال: سمعت أبا عبد اللّه علیه السّلام یقول:

«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً- قال:- إذا قام القائم علیه السّلام لا تبقى أرض إلّا نودی فیها بشهادة أن لا إله إلّا اللّه و أنّ محمّدا رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلم.»

عیّاشى به سند خود: از رفاعة بن موسى آورده گوید: شنیدم حضرت ابو عبد اللّه امام صادق علیه السّلام مى‏ فرمود:

« (و هرکه در آسمان‏ها و زمین است، خواه و ناخواه، تسلیم خداست)- فرمود:- هرگاه قائم علیه السّلام به ‏پا خیزد، هیچ سرزمینى باقى نماند مگر این‏که گواهى به لا إله إلّا اللّه و محمّد رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و سلم در آن ندا گردد.»( عیاشى، محمد بن مسعود، 1380هـ ق، ج1، ص183).

و در روایتی دیگر آمده:

عنه، بإسناده: عن ابن بکیر قال: سألت أبا الحسن علیه السّلام عن قوله: وَ

لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً قال:

«أنزلت فی القائم علیه السّلام إذا خرج بالیهود و النّصارى و الصّابئین و الزّنادقة و أهل الرّدّة و الکفّار فی شرق الأرض و غربها فعرض علیهم الإسلام، فمن أسلم طوعا أمره بالصّلاة و الزّکاة و ما یؤمر به المسلم و یجب للّه علیه، و من لم یسلم ضرب عنقه، حتّى لا یبقى فی المشارق و المغارب أحد إلّا وحّد اللّه.»

قلت: جعلت فداک، إنّ الخلق أکثر من ذلک. فقال: «إنّ اللّه إذا أراد أمرا قلّل الکثیر و کثّر القلیل.» (همان.)

و از او به سند خود از ابن بکیر است که گفت: از امام موسى بن جعفر کاظم علیه السّلام‏ درباره‏ ى فرموده ‏ى خداوند: (و هرکه در آسمان‏ها و زمین است، خواه و ناخواه، تسلیم خداست) پرسیدم؛ فرمود: «درباره‏ ى قائم علیه السّلام نازل شد. هرگاه به ‏پا خیزد، اسلام را بر یهود و نصارى و صابئیان و زنادقه و اهل ارتداد و کافران در شرق و غرب زمین، عرضه کند. پس هر آن‏که از روى فرمان‏برى و دل‏خواه مسلمان شود، او را به نماز و زکات و سایر کارهایى که یک مسلمان باید انجام دهد و براى خداوند بر او واجب مى ‏شود امر فرماید و هرکه را اسلام نپذیرد، گردن مى‏ زند تا آن‏جا که در خاورها و باخترها هیچ ‏کس نماند جز این‏که یکتایى خدا را بپذیرد.»

عرضه داشتم: فدایتان گردم! خلایق بیش از آن‏اند! فرمود: «همانا اگر خداوند چیزى را بخواهد، بسیار را اندک و اندک را بسیار گرداند.»

البته مراد از روایت اجبار در اسلام آوردن نمی باشد بلکه امام ع دین را به مردم عرضه می نمایند اگر فردی دین اسلام را نپذیرفت، چون نباید در زمین کافر و مرتدی و مشرکی وجود داشته باشد، گردن آن فرد زده می شود.


پی نوشت:

عیاشى، محمد بن مسعود(1380هـ ق)، تفسیر العیّاشی، چاپ اول، تهران، المطبعه العلمیه.

 

۱۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۲
محمدعلی میری


بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 155 سوره ی بقره.

«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ، وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ» «و البتّه شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کم‏بود اموال و جان‏ها و ثمرات مى‏آزماییم و شکیبایان را مژده ده.»

محمّد بن إبراهیم النّعمانیّ المعروف بابن أبی زینب، قال: حدّثنا محمّد بن همّام، قال حدّثنا عبد اللّه بن جعفر الحمیریّ، قال: حدّثنا (أحمد بن هلال، قال: حدّثنا) الحسن بن محبوب عن علیّ بن رئاب، عن محمّد بن مسلم، عن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد علیه السّلام [أنّه‏] قال:

«إنّ قدّام [قیام‏] القائم علیه السّلام علامات بلوّى من اللّه للمؤمنین‏» قلت: و ما هی؟

قال: «ذلک قول اللّه عزّ و جلّ: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‏، قال: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‏ یعنی المؤمنین‏ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ‏ من ملوک بنی فلان فی آخر سلطانهم، وَ الْجُوعِ‏ بغلاء أسعارهم، وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ‏ فساد التّجارات و قلّة الفضل فیها، وَ الْأَنْفُسِ‏ موت ذریع، وَ الثَّمَراتِ‏ قلّة ریع ما یزرع و قلّة برکة الثّمار، وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‏ عند ذلک بخروج القائم علیه السّلام.

محمّد بن ابراهیم نعمانى معروف به ابن ابى زینب گوید: حدیث آورد ما را محمّد بن همّام، گوید: برایمان حدیث آورد عبد اللّه بن جعفر حمیرى، گوید: حدیث گفت براى ما (احمد بن هلال، گوید: برایمان حدیث گفت) حسن بن محبوب از علىّ بن رئاب از محمّد بن مسلم، از حضرت ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد علیه السّلام که فرمود:

«همانا قبل از [ظهور] حضرت قائم علیه السّلام علامت‏هایى هست از سوى خداوند براى امتحان مؤمنان.» عرضه داشتم: آن‏ها چیستند؟

فرمودند: «آن فرموده ‏ى خداى- عزّ و جلّ- است: (و البتّه شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کم‏بودى از امول و جان‏ها و ثمرات مى‏آزماییم و شکیبایان را مژده ده) فرمود: (و البتّه شما را مى‏آزماییم) یعنى مؤمنان را (به چیزى از ترس) از فرمان‏روایان فلان خاندان در اواخر سلطنتشان (و گرسنگى) به گرانى نرخ‏هایشان (و کم‏بودى از اموال) فساد و تباهى تجارت‏ها و کمى سود آن‏ها (و جان‏ها) و مرگى زودرس (و ثمرات) کمى رشد گیاهان (کاهش کشاورزى) و کم شدن برکت میوه‏ها، (و شکیبایان را مژده بده) در آن هنگام به خروج قائم علیه السّلام.» (بحرانى، هاشم بن سلیمان، 1416هـ ق، ج1، ص358)

پی نوشت:

بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، بنیاد بعثت.



۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۵
محمدعلی میری


آقا قرار شاه و گدا هست یادتان ***** آری همان شبی که زدم دل به نامتان

مشهد ، حرم ، ورودی باب الجوادتان ***** آقا دلم عجیب گرفته برایتان

آری منم همان غلام رو سیاهتان ***** چون زاغ به جمع کبوتران حریمتان

عادت که کرده ایم به هوای ضریحتان ***** آقا منم ، چه بگویم برایتان؟

گم گشته ی سرا و دیار مرامتان ***** سامان گرفته است دلم در هوایتان

درویش را چه حاجتی آخر جز نوایتان ***** آقا دلم عجیب گرفته برایتان ...

میلاد شمس الشموس، خسرو اقلیم طوس، شاه انیس النفوس، برتمام شیعیان جهان، تبریک و تهنیت.




۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۳
محمدعلی میری

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 148 سوره ی بقره.

«فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ. أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً» «پس در کارهاى نیک، (از یک‏دگر) پیشى گیرید. هرکجا باشید، خداوند همه‏ى شما را (گرد) خواهد آورد.»

محمّد بن یعقوب: عن علیّ بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن منصور بن یونس، عن إسماعیل بن جابر، عن أبی خالد، عن أبی جعفر علیه السّلام‏ فی قول اللّه عزّ و جلّ: فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ، أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً قال: [الخیرات: الولایة، و قوله تبارک و تعالى‏]: أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً، یعنی أصحاب القائم علیه السّلام الثّلاث مائة و البضعة عشر رجلاً.»

قال: «یجتمعون و اللّه فی ساعة واحدة قزع کقزع الخریف.» (بحرانى، هاشم بن سلیمان، 1416هـ ق، ج1، ص349)

محمّد بن یعقوب (کلینى) از علىّ بن ابراهیم، از پدرش، از ابن ابى عمیر، از منصور بن یونس، از اسماعیل بن جابر، از ابو خالد، از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق علیه السّلام [از حضرت ابو جعفر امام باقر علیه السّلام‏] درباره‏ى فرموده‏ى خداى- عزّ و جلّ-: (پس به کارهاى نیک پیشى گیرید) [فرمود]:

«خیرات: ولایت است و فرموده‏ى خداى- تبارک و تعالى-: (هرکجا باشید، خداوند همه‏ى شما را خواهد آورد) منظور اصحاب قائم علیه السّلام، اندکى بیش از 310 مرد است.»

حضرتش فرمود: «به خدا سوگند، آن‏ها هم‏چون ابرهاى پاییزى، پى‏درپى و در یک ساعت جمع خواهند شد.»

طبق این آیه ی شریفه و روایات متعددی که از معصومین ع آمده، بعد از قیام حضرت مهدی عج، خداوند تمام شیعیان و یاران خاص ایشان را اطراف ایشان جمع می نماید و به مقابله با ستمگران و ظالمین می پردازند.

پی نوشت:

بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، بنیاد بعثت.



۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۶
محمدعلی میری


بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 3 سوره ی بقره.

«الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب.‏» «آنان که به غیب ایمان مى‏آورند.»

عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ، قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: الم* ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ* الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ‏ فَقَالَ: «الْمُتَّقُونَ: شِیعَةُ عَلِیٍّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، وَ الْغَیْبُ فَهُوَ الْحُجَّةُ الْغَائِب.»

‏از یحیى بن [ابى‏] القاسم که گفت: از امام صادق علیه السّلام درباره‏ى این فرموده‏ى خداى- عزّ و جلّ-: (ال م* این کتاب- که هیچ تردیدى در آن نیست- روشنگر راه پرهیزگاران است* آنان که به غیب ایمان آوردند) پرسیدم.

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: « (این) متّقیان شیعیان على علیه السّلام‏اند و غیب همان حجّت [غایب‏] است.( بحرانى، هاشم بن سلیمان، 1416هـ ق، ج1، ص124)

در روایت دیگری از امام صادق ع می خوانیم:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ‏. قَالَ: «مَنْ آمَنَ بِقِیَامِ الْقَائِمِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) أَنَّهُ حَقٌّ». «کسی که به قیام حضرت قائم ایمان دارد، حق است.» (همان)

سرّ اینکه خداوند از قیام مهدی موعود با عنوان غیب نام برده، همین غیبتهای صغری و کبری است و کسانی که با اعتقاد به امام زمان عج زندگی می کنند و با این انتظار از دنیا می روند از رستگارانانند همانگونه که در ادامه ایات می فرماید: «وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏»(بقره/5)   

پی نوشت:

بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، بنیاد بعثت.



۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۹
محمدعلی میری

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 113 سوره ی طه.

«وَ کَذَالِکَ أَنزَلْنَاهُ قُرْءَانًا عَرَبِیًّا وَ صَرَّفْنَا فِیهِ مِنَ الْوَعِیدِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ أَوْ یحْدِثُ لهمْ ذِکْرًا»«و این‏گونه آن را قرآنى به زبان عربى [فصیح و گویا] نازل کردیم، و در آن هشدارها و تهدیدهاى گوناگون آوردیم، امید است [از عقاید و آراى بى‏پایه و گناه و طغیان‏] بپرهیزند، یا براى آنان بیدارى و هشیارى پدید آورد.»

علیّ بن إبراهیم، فی تفسیره المنسوب إلى الصّادق علیه السّلام: «و أمّا قوله:

أَوْ یُحْدِثُ لَهُمْ ذِکْراً یعنی ما یحدث من أمر القائم علیه السّلام و السّفیانی.»

علىّ بن ابراهیم در تفسیرش- که منسوب به امام صادق علیه السّلام است- مى‏نویسد:

«و امّا فرموده‏ى خداوند: (یا براى آنان بیدارى و هشیارى پدید آورد) یعنى، آن‏چه از امر و ماجراى حضرت قائم علیه السّلام و سفیانى پدیدار مى‏شود.» (قمى، على بن ابراهیم، 1367هـ ش، ج2، ص65)


در تفسیر این آیه ی شریفه باید گفت که خداوند در قرآن وعده ها و وعیدهای فراوانی قرار داده، تا مردم به واسطه ی این وعده ها و وعید ها متقی شوند و متذکر شوند. طبق روایات معصومین ع قیام مهدی موعود نیز از این وعده ها و وعید ها است... وعده برای محبین و پیروان اهل بیت که انتظار ظهور منجی را می کشند و وعید و تهدید برای کسانی که به این دنیا دل بسته اند و به مردم ستم می کنند.

پی نوشت:

قمى، على بن ابراهیم(1367هـ ش)، تفسیر القمی، چاپ چهارم، قم، دارالکتاب.

 


۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۳۹
محمدعلی میری


بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 3 سوره ی مائده.

«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ، فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» « امروز آنان که کفر ورزیده‏اند، از دین شما (و از این‏که بتوانند بر آن آسیب رسانند) ناامید گشتند. پس شما از آنان بیمناک نباشید و از من بترسید.»

العیّاشیّ: عن عمرو بن شمر، عن جابر، قال: قال أبو جعفر علیه السّلام فی هذه الآیة الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ، فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ‏:

«یوم یقوم القائم علیه السّلام یئس بنو أمیّة فهم الذین کفروا یئسوا من آل محمّد علیهم السّلام.»

عیّاشى: از عمرو بن شمر، از جابر آورده که گفت: حضرت ابو جعفر امام باقر علیه السّلام درباره‏ى این آیه، فرمود:

«روزى که امام قائم علیه السّلام قیام کند، بنى امیّه مأیوس شوند، پس آن‏هایند کسانى که کافر شدند. (آنان) از آل محمّد علیهم السّلام نومید مى‏شوند.» (عیاشى، محمد بن مسعود، 1380هـ ق، ج1، ص292)

این گونه است که کفار و مشرکین، بعد از قیام موعود عج از زیان و ضربه زدن به دین اسلام ناامید می شوند و به ناچار باید در مقابل اسلام، سر تعظیم فرود آورند.

پی نوشت:

عیاشى، محمد بن مسعود(1380هـ ق)، تفسیر العیّاشی، چاپ اول، تهران، المطبعه العلمیه.



۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۷
محمدعلی میری

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 14 سوره ی جاثیه.

«قُل لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ یَغْفِرُواْ لِلَّذِینَ لَا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِىَ قَوْمَا بِمَا کاَنُواْ یَکْسِبُون‏» «به کسانى که ایمان آورده‏اند بگو تا از کسانى که به روزهاى [پیروزىِ‏] خدا امید ندارند درگذرند، تا [خدا هر] گروهى را به [سبب‏] آنچه مرتکب مى‏شده‏اند به مجازات رساند.»

در مورد این آیه ی شریفه باید گفت، عبارت ایام الله اشعار به موضوع مورد بحث دارد و در روایات متعددی مراد از ایام الله روز قیام حضرت مهدی عج عنوان شده است.

از حضرت ابى عبد اللّه امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمودند:

«مراد از ایام الله، سه (روز) اند: روز قیام حضرت قائم علیه السّلام و روز رجعت و روز قیامت.» (استرآبادى، على، 1409هـ ق، ص558)

پی نوشت:

‏تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، چاپ اول، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.



۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۱
محمدعلی میری

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 81 سوره ی اسراء.

«وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ  إِنَّ الْبَاطِلَ کاَنَ زَهُوقًا» «و بگو: حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است‏.»

امام صادق ع در تفسیر این آیه ی شریفه فرمودند: زمانی که قائم عج، قیام کنند دولت های باطل از بین می روند.( بحرانى، هاشم بن سلیمان، 1416هـ ق، ج3، ص576؛ قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا، 1368هـ ش، ج7، ص492)

این آیه باعث قوت قلب تمام انسانهایی است که منتظر قیام مهدی موعود عج هستند. آری روزی می رسد که حضرت قائم، قیام نمایند و حق وعدالت را در سراسر جهان برقرار سازند و باطل و تمام پیروان باطل را سرنگون نمایند.

پی نوشت:

بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، بنیاد بعثت.

قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا(1368هـ ش)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، چاپ اول، تهران، انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.‏‏


۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۳
محمدعلی میری


بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امام زمان عج در آیه ی 5 از سوره ی قصص.

«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» «و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.»

امام صادق ع فرمودند: این آیه مخصوص صاحب امر است که در آخر الزمان قیام می کند، و فراعنه و جباران را نابود می کند و مالک زمین می گردد و در زمین عدالت را برقرار می نماید.(بحرانى، هاشم بن سلیمان‏، 1416هـ ق، ج4، ص252.)

خداوند با قیام مهدی موعود عج، مستضعفین را در زمین حاکم می کند و ایشان را وارث خود قرار می دهد، تا عدالت در سرتاسر عالم هستی پایدار بگرداند و حکومت های ظلم و جور را نابود نماید.

پی نوشت:

بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران، بنیاد بعثت.



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۵
محمدعلی میری