معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

شیعه تلگرامی نباشیم:

محمدعلی میری | شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ



شیعه تلگرامی نباشیم:

در جهان مدرن با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، نوع جدیدی از وسائل ارتباط جمعی وارد زندگی انسانها شد.

نرم افزارهایی و برنامه هایی مانند وایبر، واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام و... همه و همه شکل جدیدی از ارتباط بین افراد را ایجاد نموده اند.

آنچه که امروزه به عنوان فضای مجازی در کشور ما ایران شناخته می شود، استفاده از همین نرم افزارها و یا سایت های ارتباطی است.

کارکرد اصلی این نرم افزارها، ارتباط بین افراد، اطلاع رسانی، پخش اخبار و... است.

افراد با اهداف معینی مانند، اهداف سیاسی، دینی، ضد دینی، اجتماعی و... از این برنامه ها استفاده نموده و مطالبی را برای دوستان، آشنایان و افراد گروه هاو ... ارسال می نمایند.

اما سوال اساسی اینجاست که آیا تمام این اخبار و مطالب صحیح هستند و هیچ گونه تردیدی در این اخبار راه ندارد؟

در پاسخ باید گفت، مطالبی که در فضای مجازی پخش می شود مانند اخباری که در فضای حقیقی نشر می شود ممکن است صحیح باشند و ممکن است نشر اکاذیب باشند.

پس این خود مخاطبین هستند که باید با بررسی و تحقیق، صحت مطالب را مشخص نمایند و اخبار صحیح را قبول نمایند.

امروزه، افرادی که دارای گرایش ضد دینی و به خصوص گرایش ضد شیعی هستند، به نشر اکاذیب و شبهات فراوانی علیه شیعه، در فضای مجازی به ویژه در تلگرام و اینستاگرام می پردازند. این افراد از جهل مخاطبین نسبت به امور دینی و یا از احساسات مخاطب نسبت به امری استفاده می نمایند و به نشر شبهات اقدام می کنند.

متأسفانه جوانان نیز بدون تحقیق و بررسی این شبهات را قبول می نمایند. درحالی که در هر خبری باید به صحت و سقم آن خبر دست پیدا کنیم. این انتظار از قشر فرهیخته و تحصیلکرده می رود که اهل تحقیق و پژوهش در زمینه دینی و مذهبی باشند، و نسبت به شبهات و منابع آن حساس باشند و به تحقیق بپردازند، و اگر مطلبی را نقل می نکایند با دلیل و مدرک باشد، اما وقتی این قشر بدون تحقیق این شبهات  را می پذیرند چه انتظاری از دیگران می رود.

جالب است وقتی فردی در محفل و مجلسی شبهه و سوالی را مطرح می نماید، اگر از او سوال شود منبع این شبهه کجاست؟ در جواب می گوید تلگرام و یا اینترنت. در حالی که ما کتب روایی و فقهی و کلامی و... متعددی داریم این افراد بدون مراجعه به این کتب، شبهات را نقل ی نمایند.

ویژگی شبهات فضای مجازی.

 اغلب این شبهات صرف ادعا بوده و مدرک و سند ندارند.

چون مخاطبین اهل تحقیق نیستند، کسانی که شبهه ایجاد می نمایند از منابع دروغین استفاده می نمایند. اما اگر مخاطب به منبع رجوع کند، متوجه دروغ بودن آن می شود. در بسیاری از موارد مطالب را به نقل از فردی بیان می کنند و بعدا معلوم می شود آن فرد اصلا چنین مطلبی را نگفته است.

خلاصه این که بیاییم هر چه از این فضای مجازی می بینیم، بدون بررسی قبول نکنیم، تحقیق و پژوهش هم در این زمینه نیاز است، بیاییم شیعه تلگرامی نباشیم.

 



  • محمدعلی میری

نظرات  (۵)

  • دختر نقره ای
  • واقعا عالی بود! 
    پاسخ:
    ممنونم. لطف دارید.
    هنگام بهار است و جهان چون بت فرخار
    خیز ای بت فرخار بیار آن گل بیخار
    در پرتو الطاف ایزد منان،
    نوروز فرخنده بر روزگار خرمتان مبارک
    و
    بهار شوق انگیز بر قامت سبز وجودتان شکوفه باران باد.
    لب‌تان پر خنده قلبتان از مهر آکنده
    دولت‌تان پاینده و نوروزتان فرخنده باد
    پاسخ:
    ممنون.
    ولی عجب شعر سختی بود.
    واقعا عالی
    پاسخ:
    ممنون
  • سیّد محمّد جعاوله
  • سلام
    سال نو مبارک.
    پاسخ:
    سلام بر سید عزیز...
    سال نو شما هم مبارک...
    سلام 
    در این خصوص باید بگم که من در یک وبلاگی که صاحبش هم ادعا بر صحت مطالب وبلاگش داره خوندم که سوال و جواب شب اول قبر فقط برای مومنین و بقیه تا قیامت ول معطل هستند و فیلم سیاحت غرب رو که نگاه می کنم میان یک دوگانگی دچار سکته میشم نمیدونم حرف کی و باور کنم :-(
    پاسخ:
    با سلام. اولا صرف ادعای یک نفر درمورد صحت مطالبش نمیتونه برای شما یقین اور باشه...شما با یه مطالعه ساده و حتی سرچ توی اینترنت میتونید اطلاعات لازم در مورد مطلب مورد نظر رو کسب کنید. ثانیا درمورد شب اول قبر باید بگم که درمورد همه ی انسانها چه مومن و چه غیر مومن، وجود داره... یعنی به محض اینکه مرده رو توی قبر گذاشتن، فرشته های سوال کننده به سراغ میت میان... باز هم اگر لازم هست اطلاعات بیشتر رو براتون میفرستم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">