معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

جری و تطبیق

محمدعلی میری | شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۴۸ ب.ظ

پاسخ به یک پرسش:

شاید برای برخی از دوستان که این وبلاگ را مطالعه می کنند، سوالی مطرح شود که چگونه ممکن است یک آیه را که در مورد یک اتفاق خاص و برای افرادی خاص، نازل شده، آن هم هزار اندی سال پیش، به واقعه ای که زمان وقوعش برای ما معلوم نیست، نسبت داد؟ مگر می شود یک آیه را که سبب نزول و شأن نزول مشخصی دارد را به قیام حضرت مهدی ارواحنا فداء نسبت داد؟

پاسخ به این سوال با بررسی یک قاعده ی مهمِ علوم قرآنی مشخص می شود، یعنی نظریه ی جری و تطبیق.

نظریه ی جری و تطبیق چیست؟

جرى و تطبیق در اصطلاح علوم قرآنى یعنی تطبیق مفاهیم به دست آمده از آیات قرآن، بر مصادیقی غیر از مصداق شأن نزول - اما مشابه آن است. مثلاً اگر آیه‌اى در مورد قوم بنى اسرائیل نازل شده و بیان حال آنها است، این دلیل نمی‌شود که آیه مخصوص باشد و دیگر با هیچ‌کس قابل تطبیق نباشد، بلکه ممکن است هزاران سال بعد افرادی مانند قوم بنی اسرائیل به وجود بیایند که آیه قابل تطبیق بر آنها باشد.

پس باید گفت: آیات قرآن مانند ضرب المثل‌ها است که نخستین بار، در مورد خاصّى گفته شده ولى در هر مورد مشابه دیگرى نیز به‌کار می‌رود. این معنا همان چیزى است که در روایات به "جرى" قرآن، نام‌گذارى شده است. (برای مطالعه بیشر ر.ک: طباطبایى، محمدحسین‏،1390هـ ق، ج3، ص67.)

پس اگر قرار باشد آیه‌ای از قرآن، که درباره گروه‌ خاصّى نازل شده، با مردن و از بین رفتن آن گروه‌، عمر آیه نیز به پایان رسد و به گذشتگان محدود شود، دیگر اثرى از قرآن به جاى نمی‌ماند، حال آن‌که قرآن، آغاز تا پایانش، به درازاى عمر آسمان‌ها و زمین، جارى خواهد شد و براى هر قوم و گروهى، [در آینده‏] آیه‌اى در قرآن وجود دارد که آن ‌را تلاوت می‌کنند [و می‌یابند که وضعیّت آنان مشابه وضعیّت کسانى است که آیه درباره ایشان نازل شده‏]، و آنان در قلمرو یکى از دو دسته آیات خیر یا شرّ قرار خواهند گرفت.(عیاشى، محمد بن مسعود(1380هـ ق)،ج1، ص10.)

پس بنابر همین قاعده ما می توانیم با کمک روایات معصومین علیهم السلام، آیات قرآن را بر امام زمان عج الله و اصحاب ایشان و قیام ایشان تطبیق دهیم.

پی نوشت:

طباطبایى، محمدحسین‏،1390هـ ق، المیزان فی تفسیر القرآن‏، چاپ دوم، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات

عیاشى، محمد بن مسعود،1380هـ ق، تفسیر العیّاشی، چاپ اول، تهران، المطبعه العلمیه.


  • محمدعلی میری

نظرات  (۱۵)

  • ♥سرباز شیعه♥
  • متشکرم

    خداقوت
    پاسخ:
    ممنون.
    خدا قوت دوست عزیز
  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    عالی بود
    پاسخ:
    ممنونم دوست عزیز..
  • فرناز فرزان
  • سلام
    معجزه قرآن هم در همینه که همیشه تازگی داره و برای همه ی اقوام و در همه ی اعصار کاربرد داره. 
    ممنون از مطلب خوبتون
    پاسخ:
    سلام.
    بله قرآن در همه ی اعصار جریان داره.
    ممنونم بابت حضورتون
    درود بر روشنگری شما
    پاسخ:
    درود بر حضور شما...
    ممنونم که به وبلاگم سر میزنید..
    بسیار عالی
    موفق باشید
    پاسخ:
    ممنونم دوست عزیز
    دنبالت کردم دنبالم کن!
    پاسخ:
    ممنون.
    حتما
    سلام محمدعلی میری گل... ازین سایت دیدن کنید: partlist.ir و اگر نیاز کار پاچی دارید ازی سایت
  • سید حسین سیدی
  • سلام موفق باشی رفیق

    بسیارمطلب مفیدی بودلذت بردم
    پاسخ:
    ممنونم از لطفتون
    اگه دوست داشتی دنبالم کن بعدش بهم تو نظرات وبم  بگو دنبالت کردم ادرسم 
    http://gamand.blog.ir/
    احسنت
    خیلی مفید
    پاسخ:
    ممنون
    لذت بردم عالی بوووووووووووووووووووود........لطفا مرا دنبال کنید. 
    پاسخ:
    ممنون.
    حتما
  • فرناز فرزان
  • سلام
    خیلی وقته پست جدید نگذاشتید
    منتظریم
    پاسخ:
    سلام.
    حضور سبز شما همیشه باعث قوت قلب ماست.
    چشم. ان شاء الله امروز مطلب جدید قرار می دم.
    ممنون که به وبلاگ من سر می زنید.
    وبت عالیییی.دنبال شدی دوست عزیز
    موفق باشی
    یاعلی!
    دنبال شدید:)))
    پاسخ:
    ممنون.
    شما هم دنبال شدید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">