معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

آسیب شناسی ظهور(بخش اول):

محمدعلی میری | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸ ب.ظ



بسم الله الرحمن الرحیم

آسیب شناسی ظهور(بخش اول):

برای بحث از آسیب شناسی ظهور لازم است ابتدا مفهوم ظهور را بشناسیم، لذا در آغاز بحث معنای لغوی و اصطلاحی ظهور را ذکر می نماییم.

تعریف ظهور

در لغت به معنای « بدو الشیء الخفی؛ ظاهر شدن یک چیز مخفی را گویند»[1]

در فرهنگ انتظار ظهور به معنی ظاهر شدن امامی معصوم است، که فرزند امام عسگری علیه السلام می باشد و از خصوصیات ظاهری و باطنی مذکور در روایات برخوردار خواهد بود. کسی که از پس پرده ی غیب خارج شده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

درباره ی این معنای ظهور سه احتمال وجود دارد:

1. مقصود از ظهور، بروز و انکشاف بعد از محجوب بودن و استتار است. این معنی مختص به فهم شیعی است که معتقد به غیبت برای امام عصر عج می باشد.

2. مقصود اعلام قیام و انقلاب جهانی حضرت به همه جهانیان است که در سایه حکومت عدل و برای پیاده کردن اسلام ناب است. این معنی با دیدگاته مسلمین مطابقت دارد.

3. مقصود از ظهور پیروزی و سیطره بر عالم است که برای رسیدن به این هدف امام عصر از پس پرده ی غیب برون آمده تا اوامرشان فراگیر شود. [2]

البته باید گفت این سه احتمال قابل جمع هستند و با معنای ظاهر شدن شخص امام بعد از استتار مطابقت دارد. یعنی ایشان زمانی حضور داشته اند اما به هر دلیلی مخفی شده اند.

معنای دیگر ظهور ممکن است همان ظهور امر باشد، که با این معنی ظهور تام و کامل امر با ظهور شخص امام صورت می کیرد. اما پیروزی اسلام قبل از ظهور تا حدودی صورت می پذیرد که در واقع مقدمه ای برای ظهور شخص امام خواهد بود.[3]



[1].کتاب العین، ج4، ص37.

[2]. موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص553.

[3]. موعود نامه، ص476.



  • محمدعلی میری

نظرات  (۱)

  • فرناز فرزان
  • ممنون از زحماتتون
    پاسخ:
    سپاس از حضور شما...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">