معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

معرفت نویس

ارائه مطالب مذهبی و علمی(مهدویت، کلام، فلسفه و...)

آسیب شناسی ظهور(بخش دوم)

محمدعلی میری | جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۸ ب.ظ




بسم الله الرحمن الرحیم

آسیب شناسی ظهور(بخش دوم)

چگونگی حضور امام در عصر غیبت

برای چگونگی حضور حضرت در عصر غیبت دو احتمال قابل پیش بینی است:

1. اگر ظهور در مقابل غیبت تام و دور بودن از همه چیز باشد، معنای نادرستی است و با نص روایات باب ظهور منافات دارد. یعنی آن حضرت از مرحله غیبت تام خارج گردیده و با حاضر شدن در میان امت، اعلام کند که من منجی هستم و برای اصلاح امر و اجرای عدالت آمده ام.

2. اگر ظهور به معنی ظاهر شدن باشد، با  دستورات دینی مکتب تشیع سازگاری دارد. یعنی آن حضرت همیشه در بین ما هستند و مشکل از جانب منتظران و مسلمین است که ایشان را نمی بینند. پس هرگاه منتظران ظهور استعداد پذیرش حضرت را به دست آورند، ایشان حضور خود را با ظهورشان اعلام می دارد و مردم حضور امام زمان عج را درک می نمایند. البته درک حضور با یک اعلام عمومی از طرف آن حضرت و به اذن خداوند می باشد.[1]

بنابراین باید گفت آن حضرت زمانی حضور داشته اند لکن موانعی بر سر راه حضورشان پیش آمده است، که اگر رفع نشود ایشان حضور نخواهند داشت.

حتمی بودن ظهور

با توجه به آیات و روایات فراوانی که درباره ی ظهور حضرت آمده است، اندیشمندان و علمای اسلامی نتیجه می گیرند که ظهور حضرت وعده ی الهی است و وعده ی الهی نیز تخلف تناپذیر است، چرا که خداوند در قرآن فرموده: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَاد»[2]. همچنین در آیه ی دیگری فرمود: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ». در تفسیر این آیه ی شریفه آمده: به دست امام زمان عج و اصحاب ایشان اتفاق خواهد افتاد.[3]

پیامبر گرامی اسلام درباره ی حتمی بودن ظهورر م فرماید: «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول اللَّه ذلک الیوم حتى یبعث رجلا صالحاً من اهل بیتى یملأ الارض قسطاً و عدلا کما قد ملئت ظلماً و جوراً»[4] «اگر فقط یک روز از عمر دنیا باقى مانده باشد، خدا آن روز را طولانى میکند تا مردى صالح از اهل بیت من را مبعوث گرداند و زمین را چنان که پر از ظلم و جور شده است، پر از عدل و داد کند.»

و در روایتی دیگر از ایشان آمده: «قیامت برپا نمی شود مگر اینکه قائم به حق از خاندان ما قیام فرماید.»[5]

جدی بودن مسئله از آنجاست که امام صادق (ع) می فرماید: «اگر از تمام مردم جهان دو نفر باقی باشند حتما یک نفر امام است»[6] و در جای دیگر می فرماید: «همانا آخرین فردی که می میرد امام است تا کسی بر خدا احتجاج نکند که حجت بر او نبوده است.»[7]

پس آنچه مورد اتفاق روایات اسلامی است این است که حتما یک امام در تمام اعصار بر روی زمین وجود دارد و زمین خالی از حجت خدا نخواهد بود و اینکه امام عصر حاضر و از دیدگان غایب است و بطور حتمی ظهور خواهند نمود.

 



[1]. جلوه های محبت امام زمان عج، ص24246.

[2]. آل عمران/9.

[3]. مجمع البیان، ج7، ص106؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج3، ص848.

[4]. بحارالانوار، ج33، ص257.

[5]. بحارالانوار، ج51، ص65.

[6]. انوار الساطعه، ج4، ص477.

[7]. شرح اصول کافی، ج2، ص505.

  • محمدعلی میری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">